דב פרל
    ניהול אסטרטגי

דף הבית >> נוסחת המצוינות של האחים רייט
 

קשה להאמין אבל עד שנת 1900 טיסה בעזרת כלי טיס ממונע היתה עדיין חלום.

אבל אז נכנסו לתמונה האחים רייט...

שום דבר לא עצר את האחים רייט. הם לא למדו באוניברסיטה, הם היו חסרי השכלה טכנית פורמלית, ללא נסיון עבודה עם מישהו שהיה אפשר ללמוד ממנו, ללא חברים בחלונות הגבוהים, ללא מימון או תמיכה ממשלתית, רק עם מעט כסף משלהם וכמו הרבה אחרים לפניהם הם יכלו להיהרג בתאונת טיסה.

בסיפור של האחים רייט, אפשר להבחין ב – 4 מרכיבים בדרך להצלחה. מרכיבים אלה חוזרים ומופיעים בכל סיפור הצלחה.

כל חברה יכולה לאמץ מרכיבים אלה ולהשיג הישגים יוצאי דופן.

 

השאיפה לתוצאה

כמי שעבדו בעסקי תחבורה, היה להם עסק למכירה ותיקון אופניים, חלומם היה לבנות כלי תחבורה שיטוס באוויר מנקודה לנקודה ללא מכשולים ועיכובים.

אחד האחים , ווילבור,  חלה בטיפוס והיה רתוק למיטתו במשך שנה. כאדם סקרן הוא ניצל את הזמן לקרוא את כל מה שנכתב בסוף המאה ה – 19 על תעופה והאופן שבו ציפורים עפות.

 

השאיפה היא המרכיב הראשון בנוסחת המצוינות. היא יכולה לנבוע מחלום ילדות, רצון פנימי לשנות מעמד, או לחץ חיצוני. השאיפה יוצרת מוטיבציה ללמידה והתעמקות בתחום.

הצעד הראשון הוא לקרוא את מה שנכתב בנושא בו אתם מתעניינים. היום זה קל יותר, סריקה בגוגל תספק לכם את מרבית המידע.

 

המודל

מודל הייחוס של האחים רייט היה מעוף הציפורים ששומרות על איזון באוויר בעזרת הכנפיים ומנצלות את הרוח לדאייה. בשלב ראשון הם בנו כלי טיס שיוכל לשהות באוויר ולדאות בעזרת הרוח תוך שמירה על איזון. בשלב השני הם בנו מנוע שבעזרתו אפשר יהיה להמריא ולהתקדם באוויר.

חפשו מודלים או שיטות כיצד להשיג מצוינות. קראו ביוגרפיות של אנשים, סטיב ג'ובס למשל וספרים על חברות שהצליחו כמו טויוטה. יש גם מודלים של מצוינות כמו EFQM ,  ובלדריג'.

 

גישת (מנטליות) הביצוע

  • האחים רייט החליטו לבנות דגם ולנסות אותו באוויר ולשפר על פי התוצאות במקום לבנות דגם מושלם "על הנייר" .
  • את ניסויי הטיסה הם ערכו ללא הפרעות , רחוק מביתם במקום מבודד שהתאים מכל הבחינות, מרחבים פתוחים ללא מכשולים, גבעות שמאפשרות המראה , רוח אידיאלית רוב הזמן וקרקע חולית למניעת חבטות בנחיתה.
  • לאחר הוכחת יכולת השהיה באוויר הם הוסיפו מנוע לכלי הטיס, כיון שלא היה קיים מנוע מתאים הם תכננו אותו בעצמם.
  • הם העלו את רף הקושי של השהיה באוויר כל הזמן : 12 שניות טיסה, 59 שניות, 20 דקות , שעתיים.
  • הם התעלמו מביקורת ולעג והמשיכו בדרכם גם לאחר שחוו דחיות מצד ממשלת ארה"ב ונאלצו לחפש מתעניינים באירופה.
  • הפגינו התאוששות מופלאה אחרי פציעות קשות ותקלות.
  • היתה ביניהן הרמוניה מלאה אף שהיה להם סגנון שונה ולא מעט ויכוחים סוערים.
  • כיוון שדרשו מהם הוכחות הם השקיעו זמן רב במפגני תעופה בהם הוכיחו את יכולות כלי הטיס שלהם. הם הבינו את חשיבות התיעוד והעיתונות, צילמו את הניסויים ורשמו את פרטיהם. עיתונאים, מעצבי דעת קהל וגורמים בעלי השפעה זומנו להצגות שלהם ופרסמו כתבות שתיארו את ההישגים שלהם.

מוטב לצאת לשוק עם מוצר לא מושלם ולשפר אותו מאשר לדחות את ההשקה עד שיהיה בידכם מוצר מושלםהעלו בכל פעם ובהדרגה את רף הקושי. תמיד יהיו מבקרים, התעלמו מהם! לא חשוב כמה פעמים נפלתם, חשוב באיזו מהירות אתם מתאוששים בכל פעם. מצאו שותפים שונים מכם שיש לכם איתם יחסים הרמוניים.

 

מינוף ההצלחה

לאחר ההצלחה האדירה של המצאתם, כלי טייס שממריא , טס ושוהה באוויר כאשר הוא נשלט על ידי אדם. הם הקימו מפעל ליצור כלי טיס והפיקו הון נאה מהמצאתם. יחד עם זאת נשארו צנועים והגונים.

נצלו את ההצלחה. פנו לשוק אחר, פתחו מוצר נוסף, המתבסס על הצלחתכם. כדוגמת קו המוצרים של אפל:  MAC- IPOD- IPHONE -IPAD

גם כשהצלחתם, שמרו על פרופורציות.

 

בעקבות הספר "האחים רייט" מאת דיוויד מקאלו

 
לייבסיטי - בניית אתרים